Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

2017-es év, 38 Szuperföld............

2018.01.08

2017-es évben összesen  38  Szuperföldet  ismerhettünk meg, amely  mind egytől egyig  külön világot  alkotnak. A jelenleg  ismert  exobolygók száma  3726  exobolygó,  ebből  összesen 238  ún. Szuperföld  ismert, ( ez a összes  exobolygók  számának  csupán  6 %-ka ) amelyek közt  több Földre  igen hasonlító  világ található. A  Csillagászok  szerint  egyre  több  exobolygókat ( Szuperföld )  fedezünk fel, amelyek  egyre közelebb visznek  minket, egy  a Földre  jelentősen  hasonló  planéta  megtaláláshoz. Ám már  most  elmondható, több olyan jelölt  van, a  238 Szuperföld közt, ami  jelentős  hasonlóságot  mutat a Földdel. ( azt  szögezzük, le  hogy  a Föld  mint  bolygó egyedi  a maga  nemében,  így akárhány  bolygó  is legyen  az Univerzumban, egy  sem  lesz " ikertestvére " a Földnek ) Nagyon sok exobolygó  található  az  Univerzumban, kutatók szerint  számuk  meghaladja  a  csillagokét  is ! Már  a csillagokat  sem  vagyunk képesek összeszámolni,  az  exobolygók  száma  ehhez képest csaknem  végtelenül magas. Ilyen borzalmas  mennyiségű  exobolygó  közt  biztosra vehetjük, sok  van ami  hasonlóságot  mutat  a  Földdel, csak fel  kell fedezni őket, s  megállapítani, lakható-e  egyáltalán az égitest.

Az  elmúlt 25 év  alatt éves  szinten is  csupán  pár  Szuperföld  vált  ismertté,  az egyre  jobb technikának  hála, s a  csillagászok  buzgó  megfigyeléseinek ( nemzetközi  programok  keretében )  egyre  több Szuperföldet  találtunk, a  2017-es  év  volt  eddigi legsikeresebb  a  Szuperföldek  felfedezése  szempontjából, összesen   38 új Föld  került  felfedezésre.

Felfedezési  Táblázat: ( 1992-2017. )   25 évet fog át !
    év:    Szuperföld
1992:  3  Szuperföld
------------------------------------------
össz:      238.

238 Szuperföld  jellemzése:

Ahogyan már  korábbi cikkemben is  ismertettem, a  mostani Szuperföldek  is  általába  véve  ún. forró Szuperföldek ( 90 % -ka ) nagyon közel sok esetben pár  millió km-re a csillagtól, pár  napos  keringési idővel kerülik meg  saját  napjukat. Ezen  " forró  Földek "  teljességgel  alkalmatlanok  bármiféle  élet  hordozására. Sajnos  az  utóbbi  években felfedezett  Szuperföldek is nagyon  forró  világoknak bizonyultak. ( hőmérsékletük   eltérő, ám  sok esetben 1000 C fok feletti  pokoli hőségről van szó ). Ami  pozitív az hogy  egyre  több  olyan  Szuperföldet   találunk, ami  komplett  önálló  rendszereket  alkotnak ( azaz  egy  adott  csillag körül  lévő  exobolygók csak Föld típusú bolygókból  állnak ).

superearthha.mp4.jpg

( Egy  kóbor ún. klaszter  típusú  Szuperföld,  ám nem ismerünk még  ilyen  Szuperföldet,  biztosra vehetjük  vannak ilyen  a  semmibe  kószáló  Föld szerű  bolygók.  A  Szuperföldek   többes  csillagrendszerekben  is  megtalálhatók, és  egyre  inkább  elképesztőbb   helyeken  találjuk őket.. Hatalmas  tömegű  bolygók, Jupiter  típusúak, sokkal inkább  kóborolnak  az űr  végtelenjében, mint  kis  tömegű   bolygók...)

A Szuperföldek közt  most már  nagyon soknak ismert  az  átmérő  adataik is, van  a  Földnél is  kisebb  átmérőjű  világ ( ún.  Exo Mars )  és  van  Szaturnusz  bolygót  meghaladó óriás, amelynek  a méretei gázbolygóra  jellemző,  tömege  még  is  10  földtömeg  alatt  van. Ez  valószínűleg  a  közeli  csillag  erőteljes  sugárzásától  eredhet, ami   jelentősen kitágítja  az  adott  Szuperföld  légkörét. Sajnos  felszíni jellegzetességeire, illetve  légkörükre, vagy az  hogy  vannak-e  holdja(ik), még  nem  lehet  egyértelműen megállapítani,  ehhez  sokkal  precízebb  műszerekre  van szükség, sokkal  tovább megfigyelve  egy  adott  exobolygót.  Gyanítható, hogy  akárcsak  a mi  bolygóinknak ( Föld, Mars, Jupiter  stb. )  hasonlóan rendelkeznek légkörrel,  felszíni sajátosságokkal (  vulkánok, tengerek,  becsapódási  kráterek, medencék stb. ) csak még  nem  vagyunk képesek  kimutatni. ( eddig  kevés  exobolygó  légkörét  sikerült detektálni, kimutatni, s  ezek  zömében  mind  nagyon közel  esnek  saját  napjukhoz..) A  nagyon sok különleges  világ  közt  akad már  egy-kettő  amelyet  a  kutatók azt  gyanítják, hogy  ott  meglehetnek  az  élet  feltételei - ám ezt   stabilan, csak  akkor  tudnánk meg  ha  oda  mennénk, s   megvizsgálnánk. Mivel  a Szuperföldek  többsége  több száz, illetve  több  ezer  fényévnyire  esnek, ez a  közeljövőben  nem  valósul meg. Még  nem vagyunk képesek  1 fényév  legyőzésére  sem   elfogadható  időintervallum alatt,  nem hogy   ezer  fényévre  lévő  exobolygóhoz  jussunk el. ( érdekességként  megjegyezhető, hogy  a  valaha  legmesszebbre  jutott  emberi   eszköz  a  Voyager-1  űrszonda, amely   41 éve  száguld  s távolsága a   Földtől   21,2 milliárd km, azaz  0,0022 fényév ! ). Nem tudjuk, egyáltalán  eljön-e  az  a  idő, amikor  legyőzzük  ezeket  a   hatalmas  távolságokat.  Ráadásul  a  világűr   sokkal messzebbi  részeiről  nem  is  szóltunk, ami  nem pár  ezer  fényévre  esik  ide,  hanem   több  százmillió, vagy  több  milliárd  fényévnyire......

planet-nine-lineup.jpg

Az  Univerzumban végtelen számú  exobolygó  található, számuk valószínűleg  nagyobb, mint  maguk  a  csillagoké !  Így  az  hogy  van-e  odakint  Föld  szerű  exobolygó, amelyen  élet  van, igen reális ! )

Még mindig  dilemma  a méret / tömeg között....

A Szuperföldek között  az  elmúlt  évben sem   oldódott meg a  Szuperföldek  méret / tömegbeli különbségének  a magyarázata. Több kutató szerint,  ebben az  esetben vagy rosszak az  adatok, ami  persze  egyszerű  magyarázata  lenne  a dilemmának, vagy  számunkra  érdekesek ( és érthetetlenek ) ezek a  világok  ekkora  térfogattal, s  tömegarányokkal. Lehetséges, hogy  teljesen  szokványos  világokról van szó, s  a mi  Naprendszerünkben lévő  bolygók  igazából  a  " különcök ". A felismerés , hogy  más  távoli exobolygók  vizsgálatával felborul  a  nézeteink  a  saját  bolygóinkról, szinte  megdöbbentő ! A Szuperföldek  további  kutatása   ezért  is  fontos, fényt  deríthet  a  mi saját  bolygónk  " különcségére "  is, hogy  egyáltalán mennyire  egyedi  a mi  Föld  nevű  bolygónk. Abban persze  egészen biztosak vagyunk, hogy a   Föld  valójában  " egyedi "  s   100 %-ék, hogy nincs  még  egy  ugyanilyen  bolygó az egész Univerzumban !

Néhány, nagyon érdekes Szuperföld:

bolygó neve:        földtömeg:        átmérő:
----------------------------------------------------------------------
KOI-620.02.           7.5.              123 700 km.
Kepler-51 c.           3.9.               114 800 km.
Kepler-79 d.           5.9.               91 500 km.
Kepler-177 c.         6.2.               90 800 km.
Kepler-51 d.            2.                 90 500 km.
Kepler-87 c.           6.3.               78 500 km.
Kepler-11 e.           7.9.               52 900 km.
Kepler-88 b.           1,7.               48 200 km.
Kepler-79 c.           5.8.               47 000 km.
Kepler-177 b.         1.7.               37 000 km.
--------------------------------------------------------------------

earth-1140x660.jpg

( A  Föld  egyedi sehol máshol  az  egész  Univerzumban nincs  ikertestvére !   Akárhány  porszem van egy  sivatagban, nincs  két  egyforma  porszem  köztük !  Ugyan ez  érvényes  az  exobolygók,  csillagok, és  magára  az emberekre  is.  )

A most  ismert  csekély  238 Szuperföldből  a  legkisebb  tömegű  a  WD 1145+017 b. amely  megdöbbentő  0,0006 földtömeg,  valószínűleg  egy  pulzár  körül keringő  halott  bolygó maradvány lehet, de nem tudjuk  biztosan. A  legnagyobb  Szuperföld  a  HD 7924 b.  amely  hatalmas  150 000 km átmérővel bír, tömege   8,6 földtömeg,  így  éppen  benne  van  a  Szuperföld  kategóriába.  Vannak a  Földnél is  kisebb ( sziklás  világok ), amelyek sokkal  inkább  hasonlítanak  a  Mars, illetve  a Merkúr  bolygókra, mintsem a   Földre.  Ilyen pl.  a  Kepler-102 b. amely  mindössze  csak 6000 km átmérőjű,  így ez egy  ún.  Exo Mars  típusú  világ, egy  másik   ehhez  hasonló  méretű  világ  a Kepler-42 d.  amely  szintén  a  Exo Mars  családjába  tartozik, átmérője 7300 km.

20  Szuperföld  ami  kisebb  a  Földnél:  ( 2018. Január 1 )

Szuperföld:                       átmérője:
Kepler-102 f.                   11 300 km.  x
Kepler-106 d.                  12 150 km. x

---------------------------------------------------------2018----

kepler_22b_by_jonahrf-d6t7bt8.jpg

( Egy  elképzelt  távoli  ún.  gyűrűs - Szuperföld, amely  1,4  földtömegű  felszínét  java  részt  óceánok borítják,  s  lehetséges  rajta  az  élet   megjelenése  is !  Nem tudjuk biztosan vannak-e  ilyen  Föld  szerű  világok, ám kutatások  azt   erősítik hogy  Igen  léteznek - csak meg kell  találni  a  végtelenben....)

Jelenleg   már  jó pár  adattal  rendelkezünk, azon illetően,  hogy  ezen világok  környezeti  jellemzőjük milyen lehet, ismertek  az  égitestek  tömeg,  keringési  idő,  sokuknak az átmérő  adataik, és  ismert  a központi  csillaguk is,  továbbá  a becsült  koruk  is  ismert, ami  fontos  tényező  egy  Szuperföld ( geológiai )  korszakának szempontjából. Még is ezen exobolygók  döntő  többségét  nem látjuk közvetlenül.

A kutatóknak abból kell  táplálkozniuk, amiük  van, kevés ám fontos adatból.

Források:

http://www.exoplanet.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/hatalmas--szuperfoldek-kis-tomeggel....html        ( cikk: 2014. Június 7. )

Balaton András     2018. Január 8.