Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

2014 Január 1: 110 Szuperföld ( Elemzés ! )

2014.01.03

2014-Január  1-én  összesen  110 Szuperföld  ismert, a  legsikeresebb  év  a Szuperföldek  felfedezése  terén mindenképpen  a  2013-as  volt. Ekkor  összesen 35  Szuperföld  vált  ismerté. A jelenlegi  1055  exobolygók   kis csoportják  képviselik  az  ún. Szuperföldek  kb.  10  %-át ( 110  exobolygó ) ezek  olyan  égitestek amelyek tömegben és méretben  a  legjobban  hasonlítanak  a  Földre. (  tömegük  0,5- 10 földtömegig  terjedhet. ) Sajnos  azonban a  ma  talált  szuperföldek  jelentős  része eléggé  eltér  a  " Föld  képétől ", sokuk  átmérője haladja  meg  a  40 000 km-ert, és  90 %-uk még  mindig  ún.  forró Szuperföldek. ( olyan  közel  keringenek  a csillagukhoz, hogy  a  felszíni  hőmérsékletük  eléri  több esetben  is a  1000 C  fokot ! ) Mivel nincs  két egyforma bolygó  így  soha  nem  fogunk  a  Föld  " ikertestvérére  "  lellni, visszont  találhatunk a  Földhöz  igen hasonlót !

Jeleneleg  is  van  körülbelül  egy  tucat  olyan  exobolygó  amelynek  a   tömege  a   Földhöz  viszonyul, vagy annál  kisebb -  ez  azért  jó hír  számunkra mert  minél kisebb  egy  bolygó  tömege  , annál nagyobb  az  esély arra, hogy  ott  élet  alakulhasson  ki. A  110 szuperföldből  már  akadnak  olyanok  is, amik  igen  hasonlítanak  a Földünkre, ilyen pl.  a  Kepler-78 b.  Kepler-20 e.  , Kepler-68  c. ezek  átmérő, és  tömegben  igen  viszonyulnak   bolygónkhoz. De sajnos  a  környezeti  tényezőket is  figyelembe  kell  venni, ha  a  Földhöz  hasonló  planétát keresünk, s  bár  a   felsorolt  három  szuperföld   Föld-szerű  tulajdonságokkal  bír,  még  is  élhetettlenek, mivel mindhárom planéta    igen  közel  kering  a   csillagához,  így  melegebb  van  rajtuk , mint  a  Vénuszon.

kepler.jpg

A  Kepler-űrteleszkóp 2009-ben  állt  munkában és  exobolygók  ezreit  találta !

Az  alsó  táblázat  jól szemlélteti, hogy  az  elmúlt  évek  alatt hány  szuperföldet  találtak. 2014.01.01 -én összesen 110  szuperföld  volt  ismert,  számuk   minden  évben  nő. A két  legsikeresebb  év   a  2011, és  a 2013-as. A Szuperföldek zömét  a  Keplerűrteleszkópnak ( NASA) köszönhetjük. A  nagy  teljesítményű teleszkóp javarészt  a  kis  tömegű  exobolygók ( Szuperföld )  kimutatására  volt képes, mígnem  2012. Júliusában  el nem romlott. Ez  hatalmas  veszteség  az  exobolygó  kutatásban.

dátum:          felfedezett  Szuperföld:
2013.                      35.
2014.                       ?
-------------------------------------------------------------
..                           110.

Ha  megnézzük  a  110  szuperföld  főbb  adatait, (  tömeg, csillagtól való  távolság, átmérő, felszíni hőmérséklet stb. )  akkor  még  mindig  azt  látni, hogy  a  szuperföldek  zöme  90 %-ka, még  mindig  ún.  forró- szuperföd. ( ami  képtelen  az általunk  ismert  élet  hordozására. ) Több  jelölt  visszont  van már  amik  a  " legjobban hasonlító  Föld  szerű  bolygó "  címéért  indul, ezek nadjából   Föld  méretű, és  hőmérsékletű  exobolygók. Ilyen planéta például  a  GJ 667 C c.  amely   4,2  földtömegű, és  a  becslések szerint  a  felszíni  hőmérséklete  0  és  -15 C  fok  között  mozog. (  ez  a planéta  egyébként  egy  halvány vörös  törpecsillag  körül  kering, a  Földtől   mintegy  22 fényévnyire. )Másik kiváló jelölt  a  HD 40307 e,  amely  3,4 földtömegű  és  színtén  alkalmas  lehet az élet  számára. A  Kepler-21 b.  is  egy  a  Földhöz hasonló  bolygó , bát  tömege  annak  10-szerese, még  is ideális  lehet  a  hőmérséklet  a  felszínén.  Jelenleg  mintegy  8-10  olyan  szuperföld  ismert  amelyre  a  kutatók "  sejtik "  hogy   környezeti  szempontból  akár  élet  is  lehet.  Én  ezeket  a   szuperföldekt  ún.  Ideális- Szuperföldeknek  nevezem.

6a00d8341bf7f753ef01538e871fbd970b.jpg

Egy  Ideális- Szuperföld képe,  amely  majdnem  pontban  olyan mint  a  Föld !

Mivel igen  neház  kis  tömegű  exobolygót  találni, így  hosszú  idő  telik  el  egy-egy  szuperföld felfedezéséig, természetesen van  olyan  időszak  amikor  egyszerre  5-10  új Szuperföld   kerül   felfedezésre. Az hogy  az  ún. Ideális-  szuperföldek   alkalmasak-e  az  élet  számára   sohasem  tudhatjuk  pontosan, mivel  a   nagy távolságok  miatt  (  ami  több  tíz- vagy ezer fényévek ) " időeltéréssel"  látunk  rájuk. Az  az, ha  egy 2000 fényévre lévő  Szuperföldet  vizsgálunk  meg, s  állapítsuk meg róla, hogy lakható, ma   már  nem  biztos hogy  lakható, mivel  azt  2000  évvel  ezelőtti állapotát  látjuk. Így  sohasem   lehetünk  benne  biztosak, hogy  valóban  lakott  a szuperföld, ha  azt épp  kimutattuk  is.

Az évek haladásával  egyre  kisebb  tömegű  exobolygókat  sikerült  kimutattni, az  elmúlt  1 - 2 évben  fedeztük fel a  legtöbb  szuperföldet. 2009-ben csak 10  szuperföldet  ismertünk, ma  már  110-et ! S  csak  4  év  telt  el,  ez azt  jelenti, hogy  jelentősen   nő   a  felfedezett  szuperföldek száma ! Minél  több  Földhöz hasonló tulajdonságokkal  bíró   szuperföldet  találunk,  annál  nagyobb  az  esélye, hogy  előbb-vagy  utóbb  életre alkamas   bolygót  találunk. Véleményem szerint   tízezrvével  vannak  odakint  lakott  szuperföldek, csak  a  nagy   távolságok  akadálya  az  hogy  még  nem  ismerünk  egyet  sem   belőllük.  Sajnos  a  Kepler-űrteleszkópnak vége,  de  lesz  majd  ami  felváltsa és  új  exobolygókat  talál  majd, ilyen  például a  nem  rég  felbocsátott Gaia- űrteleszkóp  is,  amelytől  " csak "  10 000 új  exobolygó  felfedezését  reméljük.

Érdekesség,  hogy  a  szuperföldek  zömét  komplett  bolygórendszerekben  találjuk, így  már  kijelenthetjük  hogy sok  olyan  rendszer  ismert, mint  a  miénk ( Naprendszer ), de  nem  sok  olyan  rendszer  van, ahol  ideálisak is a  környezeti  feltételek  lakhatósági  szempontból. A  Csillagászoknak  a  nagy  álma  ,hogy  olyan  exobolygót találjonak  ami  teljes  mértékben  hasonlít  a  Földre (  méret, hőmérséklet  stb.) ,ha   így  megy   tovább  a szuperföldek  felfedezései  akkor   már  nem  sokat  kell  várni, s   lesz  ( lesznek )  olyan  bolygók  amelyeket már nyugodtan  lehet  hívni  a  " Föld  testvérének ". Hogy  mikor  fedezik fel  a  Föld  testvérét , jó kérdés, lehet  hogy holnap, vagy  10  év  múlva. Annyiban  azonban  biztos  vagyok, meglesz !

hec_all_confirmed_kepler61b.jpg

A  fenti kép,  szépen  szemlélteti  a  ismert lakhatósági  zónában  keringő   szuperföldek  méreteit. A  bolygók már nem  messze  állnak   a  Föld  "  képétől ".  Méretben már  nem  sokban  marad  el, sőt  némelyiken  akár  a folyékony  víz  is   előfordul. A  Föld  méretei  a  jobb  felső  sarokban  látható. ( kép ).

Forrás:

Balaton András ( 2014-01-03. ).

Boldog  Új évet kívánok Minden  kedves  Látogatómnak !