Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

2012 eleje: 62 Szuperföld ismert....

2012.01.01

2012.Január 1.  Az ismert szuperföldek száma 62. ( ez a össz felfedezett exobolygóknak csupán a 8,6  %-át teszi ki ) Az hogy 2011-ben 33 szuperföldet találtak, ez magasabb mint az összes eddig talált szuperföld 1992 óta. A Kepler űrteleszkóp már olyan bejelentéseket is tett ami Lakható bolygókra utalnak, sőt olyanokat is ami a Földnél kisebb planéta. Az hogy már a Földnél is kisebb bolygókat vagyunk képesek felfedezni jelzi, hogy eljött az idő arra nézve hogy lehetőség kínálkozik Új Lakható Földet "otthont" találnunk. A felfedezett bolygók zöme 80-90 %-ka forró ún. Forró-Szuperföld ( ezeken a hőmérséklet eléri a 500 Celsius fokot is, s nem egy esetben túl is haladja azt...), ilyen bolygó a Kepler-20 e. jelű világ is,ez  a forró szuperföld csupán 6 nap alatt kerüli meg forró napját.

A kisebb szuperföldek felfedezése már nagyon bíztató jel, s mint már mondottam későbbi cikkemben nem messze vagyunk hogy igazi Földet talaljunk ! A NASA által közölt, s nagy vízhangot keltett Földnél is kisebb bolygók bejelentése ( Kepler-20 e, vagy a KOI-55c, átmérűjük csupán 11 000 km körüli...) tény Föld szerűek, de még nem ideális szuperföldek. Ha majd a környyezeti addotságuk is némileg egyezik a mi bolygónkéval, akkor már beszélhetünk "igazi szuperföldről". Viszont nagyon érdekesek lehetnek a fent említett szuperföldek, a Kepler-20 e, egy forró világ, ami 3 földtömegével, s a Föld átmérőjénél is kisebb, azt sugalja hogy ez a világ viszonylag nagy sűrűsségű, és azt is megkérdőjelezi hogy valójáben egy szuperfölddel állunk szemben....

Az hogy nagyobb a tömeg és kisebb az átmérő , nagyobb sűrűsségre utal, egy ilyen nehezebb elemekben gazdagabb szuperföld kialakulása csillagához nagyon közel nehéz megmagyarázni. Egy elmélet szerint a Kepler-20 e és a Merkúr bolygó közös sorsúak voltak a múltban, nagybolygóként kezdtek el kialakulni, és idővel a csillaguk erős sugárzásuk elpárologtatta külső rétegeiket. Ha ez a elmélet igaz a Kepler-20 e-re , akkor ma egy "csontváz bolygót" látunk, és a Kepler-20 e egy régi bolygó "mag " maradványa csak.Hasonló mint a Merkúr de mégsem az.....mondaná sok csillagász. A Kepler-20 e. hasonló felszíni hőmérsékletű planéta, mint a Merkúr. De eltér attól, mivel jóval forróbb,  s közelebb kering csillagához is. A körülbelül 11 000 km-es kőzetbolygó bár a Földnél kisebb, mégis rendelkezhet oly belső aktívitással hogy a felszíni folyamatai hasonlóak lehetnek mint a Földön is. Geológiailag 100 %-ék hogy aktív a világ, akár saját tömegére tekintve , akár a közeli csillag  vonzására  írható. Lemeztektonika, hegységképződés, vulkáni folyamatok, földrengések ez jellemezheti a Kepler-20 e-t.

Az hogy a Kepler-20 e-n egyátalán nincs víz, attól még lehet rajta valamilyen folyékony anyag ( könnyebb elemek, vagy más anyagból állhat...), láva tengerek is uralhatják --itt ehhez meg is van minden hogy láva tavai tengerei legyenek. Valószínűbb azonban hogy felszíne szilárd és mély szakadékok szegélyezik, ami a folyamatos rengések miatt láva önti el, a mélyedéseket.

Visszatérve a 62 szuperföldre sokuk, G és K színképtípusú csillag körül keringenek,s  szép számban vannak a M színképosztályúak is. A szuperföldek átmérő / tömeg eltöpprengve rájövünk ,hogy elég kaotikusak, van hogy nagy a bolygó átmérője tömege meg kisebb, és van hogy a Földnél is kisebb ( mint a Kelper-20 e  is...) s tömege meg nagyobb , mint a Földünké. Ez és a csillaguk típusa is arra utalnak, hogy szuperföldek is elég kaotikus csillagtípusok, és elég kaotikus " szerkezetekben" ( tömeg és térfogat ) fordulnak elő. Tehát elmondhatjuk mindenhol érdemes szuperföldek után kutattni, mert épp úgy megtaláljuk egy kis vörös törpecsillag körül, mint egy Nap típusú csillag körül.A Kepler-űrteleszkóp az első igazán nagy felbontású exobolygókat kereső űreszköz, a világűrben keringve 100 000-nél is több csillagot figyel ( ill. vizsgál ) egy adott tartományban. A Kepler- eddig 10  szuperföldet erősített meg, de ezen kívül még van sok száz meg nem erősített bolygója. Ez a szám változhat !

A jővő űrteleszkópjai sokkal több és sokkal részletesebb felbontásban fogják vizsgálni a világűr külömböző tartományait, s sok eddig ismeretlen szuperföldet találnak majd, olyan  helyeken is amire nem is gondolnánk ma. Hogy a Kepler vagy más űrteleszkóp lesz-e az a űreszköz ami életre utaló jeleket "vesz ésszre" más bolygón, az nagy kérdés, de véleményem szerint eljön az idő amikor rátalálunk azokra a "jelekre".

Sokak kedvenc témája a földönkívüliek, s arra a kérdésre hogy egy távoli szuperföldön lehet-e élet, a válasz Igen, s ezt mondaná mindegy csillagász is. Léteznek már olyan "elképzelések" olyan precíz teleszkópok amelyek képesek lennének  távoli exobolygók légkörét úgy vizsgálni, hogy ott életre utalo nyomokat találjonak. Nos ez elég sci-finek tünhet, mivel a óriási távolság és a csillag elég nagy fényszennyezetsége szinte lehetettlenné teszi egy exobolygó légkörének vizsgálatát. A Hubble-űrteleszkóp már vizsgált távoli exobolygók légkörét, de azok nem szuperföldek voltak, hanem hatalmas Jupiter típusú bolygók, amelyek igen közel voltak a csillagukhoz. Véleményem szerint a Hubble-nél ezerszer precízebb mérésre l" szemekre " lenne szükség hogy egy szuperföld légkörét tanulmányozni tudjuk.

Valószínűsítem , hogy a szuperföldek felfedezése még nagyban nő 2012-ben,s legalább ugyanennyi " Földet " találunk. Az hogy minél több ilyen típusú bolygó lesz ismert egyre jobban megerősíti azt a tényt az emberekben , hogy nem vagyuk egyedül, s léteznek más Földek is.

2012.01.